W ostatnich dniach przez media przetoczyła się fala tytułów i informacji sugerujących drastyczne podwyżki kosztów ogrzewania kotłami gazowymi po wprowadzeniu przez UE opłat od emisji CO2.
W Unii Europejskiej od 2005 roku funkcjonuje system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) – w ramach pakietu dyrektyw i rozporządzeń prawnych „Fit for 55”. Jego celem jest ograniczenie ilości gazów cieplarnianych, które mogą być transmitowane przez energochłonne sektory przemysłu, producentów energii i linie lotnicze. ETS2 oznacza objęcie podatkiem gazu, węgla oraz oleju opałowego – czyli paliw kopalnych wykorzystywanych do ogrzewania gospodarstw domowych.
Z tego powodu, po fake newsach dotyczących zakazu instalacji czy wręcz przymusu demontażu kotłów gazowych w niedalekiej przyszłości, co po analizę dokumentów źródłowych okazało się manipulacją bądź wręcz nieprawdą, obecnie mamy następna odsłonę wojny informacyjnej dotyczącej przyszłości wykorzystania urządzeń gazowych do ogrzewania, mającej na celu zniechęcenie użytkowników i inwestorów do inwestowania w kotły gazowe ze względu na potencjalnie wysokie koszty eksploatacji po 2027 roku.
Tymczasem fakty są następujące:
1.Pojawiają się spekulacje na temat pośredniego wpływu ETS2 na ostateczne ceny gazu, ale nazywanie go „karą finansową za korzystanie z kotła gazowego” nie jest słuszne.
2.Niestety, na dzień dzisiejszy nie znamy żadnej wiarygodnej analizy wpływu nowego ETS 2 na koszty ogrzewania, ponieważ ETS2 będzie w pełni operacyjny dopiero od 2027 r., a raportowanie i monitorowanie emisji rozpocznie się dopiero w 2025 r. Dlatego wszelkie informacje na ten temat mają charakter spekulacyjny.
3.Kilka tygodni temu przeprowadziliśmy również dyskusje na ten temat z Eurogas, która to organizacja reprezentuje europejskich dostawców energii, którzy de facto będą zobowiązani stosować i płacić ETS2, ale także zainteresowane firmy nie miały wiedzy na ten temat.
4.Ponadto potencjalny negatywny wpływ ETS2 na konsumentów powinien zostać złagodzony przez tzw. Społeczny Fundusz Klimatyczny, który powinien zmobilizować co najmniej 86,7 mld euro w latach 2026–2032 i który pozostawi państwom członkowskim pewną elastyczność w decydowaniu o sposobie korzystania z funduszu. W związku z tym państwa członkowskie będą musiały przedłożyć plany społeczno-klimatyczne do czerwca 2025 r.
SPIUG monitoruje sprawę ewentualnego wpływu ETS2 na koszt ogrzewania po 2027 roku u użytkowników końcowych, jeżeli będą dostępne wiarygodne i bezstronne analizy, to udostępnimy je do informacji publicznej
Warszawa, 02 kwietnia 2024
Opracowanie: SPIUG